Köpvillkor

Safetop AB, organisationsnummer 559153-6213, äger och driver butiken Careofclimate.se. Kontaktuppgifter och övrig relevant bolagsinformation om Safetop AB framgår på denna webbplats.

1. Allmänna köpevillkor

1.1 Dessa köpevillkor är endast tillämpliga för dig som är kund/konsument och gör beställningar via Careofclimate.se

1.2 Vid beställningar på Careofclimate.se ingås det köpeavtal mellan dig och Safetop AB. Avtal ingås på svenska. Köpeavtal arkiveras och hålls tillgängliga för kunden. För att kunna göra ett köp måste du acceptera dessa köpevillkor. Genom att slutföra köp godkänner du Safetop AB:s köpevillkor på Careofclimate.se och förbinder dig att följa köpevillkoren i sin helhet. Du bekräftar också att du tagit del av Safetop AB:s Integritetspolicy, inklusive cookies som beskriver hur Careofclimate.se behandlar dina personuppgifter. Läs mer om vår Integritetspolicy här.

1.3 Direkt efter beställningen skickas en orderbekräftelse till din registrerade mejladress där du finner all nödvändig information om din order samt en länk till vår webbsida. För att kunna beställa På Careofclimate.se måste du som kund ha fyllt 18 år eftersom vi enligt svensk lag inte accepterar kreditköp till personer under 18 år. Om du är under 18 år krävs målsmans tillstånd innan du beställer. Vi förbehåller oss rätten att under vissa omständigheter ändra eller neka en beställning (t.ex. om kunden uppgett felaktiga personuppgifter).

1.4 Vi reserverar oss för slutförsäljning samt eventuella skriv- och bildfel. Exempel på detta är fel i produktbeskrivning, produktens tekniska specifikation, innehållsförteckningar, bruksanvisningar, felaktiga priser eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Detta omfattar även felaktiga priser som uppstår som effekt av fel av manuell hantering eller tekniska fel. Careofclimate.se har rätt att justera eventuella felaktigheter och att ändra informationen när som helst. Alla bilder ska främst uppfattas som illustrationer och kan därmed inte garanteras exakt återge varans exakta utseende. Detta inkluderar även bilder nyanser på sminkprodukter, eftersom den verkliga nyansen kan variera beroende på ljussättning, konsumentens hudton, o. dyl. Safetop AB ansvarar ej för information som kommer från en tredje part, såsom leverantörer.

1.5 Careofclimate.se som butik och webbplats ägs av Safetop AB. Innehållet på webbsidan ägs av Safetop AB, våra samarbetspartners eller dess licensgivare.

2. Priser

2.1 Vid beställning på Careofclimate.se gäller de priser som anges på webbsidan vid beställning. Våra priser på Careofclimate.se anges i svenska kronor. I alla priser ingår svensk moms som normalt är 25%, vilket framgår på exempelvis fakturan om man valt faktura som betalsätt. Priserna inkluderar inte eventuella fraktavgifter och betalningsavgifter vilka anges separat på ett tydligt sätt innan kunden slutför beställning.

2.2 Med rekommenderade priser avses de ordinarie priser som våra leverantörer rekommenderar oss att sätta och en konsument normalt förväntas betala för varan i en fysisk svensk butik. Rekommenderade priser på de produktstorlekar, produkter eller märken som normalt inte säljs i Sverige räknas om till butikspriser i jämförbart EU-land.

3 Kampanjer och erbjudanden

3.1 Careofclimate.se kan under vissa perioder och omständigheter erbjuda kampanjer som kan ha förmånligare priser eller villkor än vad som framgår av dessa köpevillkor. Det kan exempelvis röra som om förlängd ångerrätt. Sådana förmånligare villkor gäller så länge kampanjen eller erbjudandet pågår och omfattar de specifika varor som omfattas av kampanjen eller erbjudandet. Vi förbehåller oss rätten att när som helst återkalla dessa. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj eller erbjudande gäller dessa köpevillkor utan ändringar. Erbjudanden på specifika produkter gäller under en begränsad tid och/eller så länge lagret räcker.

4 Betalsätt

4.1 Vi använder Klarna Checkout som gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.

Klarna Checkout skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Klarna Checkout erbjuder följande betalsätt:

Faktura - Att betala mot faktura via Klarna är ett säkert och smidigt betalsätt. Det innebär att du betalar först när du har fått hem dina varor, vilket gör att du kan kontrollera varorna innan du betalar. Fakturan har en förfallotid på 30 dagar. Observera att fakturan skickas direkt från Klarna via mejl. En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60 kr i påminnelseavgift. Observera att en kreditupplysning kan ske vid köp mot faktura.

Kontokredit / Delbetalning - När du delbetalar eller väljer att betala i din egen takt, samlas dina köp på en månadsfaktura som skickas ut direkt från Klarna. Denna betalar du i slutet av månaden efter. En samlad månadsfaktura betyder en enda betalning och ett enda OCR-nummer. En administrativ avgift om 29 kr tillkommer per samlingsfaktura. En påminnelseavgift på 60 kr tillkommer vid utebliven betalning. Observera att en kreditupplysning kan ske vid köp mot kontokredit.

Kortbetalning - Efter bekräftat köp i kassan kan du välja att betala med kort (VISA, Mastercard). Ange dina kortuppgifter för att slutföra betalningen.

Direktbetalning via bank - Med direktbetalning betalar du i kassan med hjälp av BankID. Pengarna dras direkt från ditt konto. Direktbetalning fungerar med bl a följande banker: Nordea, Handelsbanken, SEB och Swedbank.

Klarna Direkt - Med Klarna Direkt betalar du direkt i kassan med Mobilt BankID. Pengarna dras först när vi skickat dina varor.

Klarna hanterar samtliga kortuppgifter och information vid direktöverföring i enlighet med Payment Card Industry Data Security Standards (PCI DSS). Klarna använder säkerhetslösningen 3D Secure vid betalning med kort. Läs om Klarnas fullständiga villkor genom att klicka på ”Villkor för Klarnas Shoppingtjänst” vid steget ”Gå till betalning”.

5. Leverans och transport

5.1 Careofclimate.se levererar enbart inom Sverige

5.2 Leverans sker till utlämningsställe och leveransavgiften är 79 kr, oavsett vilka varor du köper. Vid köp över 499 kr är frakten gratis till specificerat utlämningsställe. Vi skickar din order med fraktbolaget till det närmaste utlämningsställe för den leveransadress du har angett vid köpet. Leveranstiden är därefter 1-3 arbetsdagar beroende på fraktsätt och postnummer. Vi kan tyvärr inte påverka eventuella förseningar hos fraktbolaget. Vid sådana leveransförseningar fortsätter vi att bevaka beställningen. Om inte annat särskilt avtalats och en leverans försenas oskäligt länge, och detta inte beror på dig som kund, har du rätt att häva köpet helt kostnadsfritt.

5.3 Vänligen kontrollera att leveransuppgifterna såsom adress och telefonnummer stämmer innan du slutför köp. Det går tyvärr inte att ändra dessa uppgifter efter att beställningen blivit packad.

5.4 Om paketet ska hämtas hos ett utlämningställe får kunden en avisering som beskriver var och när paketet ska hämtas. I så fall ska kunden hämta paketet inom den tid som anges i aviseringen. Avisering kan ske via email, SMS eller vanlig post. Normalt ska paket lösas ut personligen med kolli-id samt giltig legitimation. Om du har tappat bort kolli-id eller har frågor kring uthämtningen, vänligen maila oss på [email protected]

6. Ångerrätt

Vänligen kontakta alltid kundtjänst genom att maila [email protected].se innan du returnerar en vara, oavsett anledning, för snabbast och säkrast hantering av din retur.

6.1 Du har rätt att ångra ditt köp oavsett skäl genom att meddela oss på [email protected] inom 14 dagar från då du eller någon tredje part, dock ej transportföretaget, som du anger, tar den sista varan i en beställning i fysisk besittning (ångerfristen). Vänligen notera att ångerrätten inte gäller för produkter med bruten försegling som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl.

6.2 Vill du utöva ångerrätten ska du skicka ett klart och tydligt meddelande till oss om ditt beslut att frånträda köpeavtalet (t.ex. genom e-post eller vanligt brev). För en smidig hantering rekommenderar vi dig att maila oss på [email protected] eller använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt. För snabbast hantering bör du ange ditt ordernummer, produktnummer och kontaktuppgifter så att vi kan identifiera din retur. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du skickar in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.

6.3 Om du ångrar ditt köp kommer vi att betala tillbaka alla genomförda betalningar för berörd order vi fått från dig, inklusive de leveranskostnader som tillkommit (notera att extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder inte räknas med). Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi får vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan eller varorna från dig. Vi kommer normalt att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv använt för den inledande affärshändelsen om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. Återbetalningen kommer oavsett metod inte att kosta dig något.

6.4 Du måste återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan fjortondagarsperioden löpt ut.

6.5 Vid utnyttjande av ångerrätten är du ansvarig för både returkostnad samt att varan/varorna kommer i retur oskadda. Du kommer alltså att få betala de direkta kostnaderna för återsändandet av varan. Kostnaderna för returfrakten uppskattas till cirka 50 kr – men kan variera kraftigt i vissa fall beroende på paketets storlek. Vänligen notera att du som avsändare av returpaketet har ansvar att säkerställa att varorna har kommit till oss – därför rekommenderar vi att du skickar varorna på ett spårbart och försäkrat sätt. Du är ansvarig för varornas eventuellt minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.

6.6 Ångerrätten gäller endast om varan är i väsentligt oförändrat skick. Som kund har du rätt att undersöka varan eller varorna men du får inte bryta plomberingar eller prova produkten då denna då inte kan återlämnas på grund av hälso- och hygienskäl. Rätten att ångra sig upphör alltså när du bryter förseglingen. Med försegling avses även teknisk plombering.

6.7 För varor som inhandlats under december erhåller du som kund en förlängd ånger- och bytesrätt t.o.m. 14:e januari. Under samma förutsättningar som ovan och mot uppvisande av kvitto/ följesedel.

7 Reklamation

7.1 Vänligen kontakta kundtjänst [email protected] innan du skickar tillbaka en vara, oavsett anledning för instruktioner och snabbast möjlig hantering. Enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera ditt köp till oss inom skälig tid (dock högst tre år). Om du vill reklamera en produkt ska du göra det inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet genom att kontakta oss. Felet ska normalt vara ursprungsfel och inte orsakats av felaktig användning/hantering av varan. Reklamationer som görs inom två månader från det att du upptäckt felet anses alltid ha gjorts i rätt tid.

7.2 Om din reklamation är gjord i rätt tid och fel på produkten föreligger enligt konsumentköplagen skickar vi ut en ny produkt och ersätter dig för eventuella kostnader som uppkommit i samband med reklamationen så som fraktkostnaden. Om vi inte kan ersätta produkten av någon anledning återbetalar vi dig vad du har betalt för produkten plus eventuella tillkommande avgifter. Skulle felet vara av väsentlig betydelse för dig har du alltid rätt att häva köpet.

7.3 För att anmäla att en vara du beställt från oss är felaktig rekommenderar vi att du kontaktar oss genom att skicka oss ett mejl till [email protected] Glöm inte att inkludera information såsom ordernummer och produktnummer/produktnamn. Beskriv felet noggrant för snabbast möjliga hantering och ange om du vill ha ny vara eller pengarna tillbaka.

7.4 I många fall kommer vi att få behöva få tillbaka varan för att hantera reklamationen. I sådana fall rekommenderar vi att du skickar varorna på ett spårbart och försäkrat sätt, eftersom du som avsändare har ansvar att säkerställa att varorna kommit till oss. Det är normalt kunden som initialt lägger ut för returfrakten. Vid godkänd reklamation ersätts kunden alltid för returfrakten. Det är endast för godkända reklamationer som vi står för frakten.

7.5 Om du tar emot en skadad eller öppnad kartong vid leverans, kontakta oss omgående, senast 2 dagar efter mottagen leverans. Trasigt emballage eller trasig produkt skall fotograferas och sändas till oss tillsammans med resterande information om din reklamation. Observera att det trasiga emballaget eller den trasiga produkten måste sparas till dess att reklamationen är slutförd och du har fått besked från oss.

8. Ej uthämtade paket

8.1 I samband med ej uthämtade paket uppstår en rad kostnader såsom plock-och-pack, returfrakt, expeditionsavgift, etc. som vi behöver betala till tredje part såsom fraktbolag. På grund av detta tar vi ut en avgift om 169 kronor inklusive moms om ett paket ej hämtas ut, som ska täcka en del av dessa kostnader.

8.2 Paket som ska hämtas hos postombud ligger kvar hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Om du ångrar ditt köp och vill inte stå för denna avgift ska du meddela postombudet om att du ”vägrar leverans”, alternativt hämtar ut paketet och därefter returnerar till oss vilket beskrivs under "Ångerrätt”.

9. Tvist

9.1 Vi strävar alltid efter att du som kund ska känna dig nöjd med ditt köp. Om du har ett klagomål eller anspråk mot oss tar vi gärna emot detta via vår kundtjänst. Vi ber dig att i sådana fall skicka e-post till [email protected] Om vi inte lyckas hitta en lösning och du vill föra ärendet vidare kan du ta tvisten vidare till Allmänna Reklamationsnämnden. Allmänna Reklamationsnämnden nås antingen via hemsidan www.arn.se eller via adress Box 174, 101 23 Stockholm.

9.2 Om ditt anspråk eller klagomål har uppstått med anledning av köp online finns även en möjlighet att använda sig av EU:s online-plattform för att lösa tvister. EU:s online-plattform nås via https://ec.europa.eu/consumers/odr/. Observera att om du lämnar in ett klagomål via denna plattform, kommer ärendet automatiskt att vidarebefordras till rätt nationellt tvistlösningsorgan.

9.3 Tvist som rör tillämpningen eller tolkningen av dessa köpevillkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden, eller i sista hand av en allmän domstol.

10 Ändringar av köpevillkor

10.1 Safetop AB förbehåller sig rätten att vidta ändringar av köpevillkoren. Ändringar av köpevillkoren kommer att informeras på Careofclimate.se. De vid var tid gällande villkor finns tillgängliga här: Köpvillkor .

11 Länkar

11.1 Careofclimate.se och Safetop AB kan komma att länka till andra webbsidor som ligger utanför vår kontroll och vice versa. Även om vi har som ambition att säkerställa att vi enbart länkar till sådana websidor som delar våra policys, är Safetop AB inte ansvariga för skydd eller sekretess och information inklusive personuppgifter som kund tillhandahåller på andra webbsidor. Vi rekommenderar att kunden läser personuppgiftsföreskrifterna för den aktuella webbsidan.

(Senast uppdaterat 2021-10-15)